Anglais

We have all many and peculiar problems of our own; our craving to solve them only hinders the comprehension of the problems. We must have that rare disinterested awareness which alone brings understanding. When death causes us great sorrow, in our eagerness to overcome that sorrow, we accept theories, beliefs, in the hope of finding comfort which only becomes a bondage. This comfort, though satisfying for a passing moment, does not free thought from sorrow, it is only covered up and its cause continues. Likewise when one feels frustrated, instead of craving for fulfilment, one must understand what it is that feels itself frustrated. There will be frustration as long as there is craving; instead of understanding what is deeply implied in craving, we struggle anxiously to fulfil ourselves, and so the ache of frustration continues. These discussions are not meant to be for intellectual amusement. We have discussed together in order to clear our thought so as to be able to apply ourselves more acutely and disinterestedly to the problems of our everyday life. It is only through disinterested application, through strenuous and discerning awareness, and not through following this or that belief, ideology, leader or group, that thought can liberate itself from those self-imposed bondages and influences. Being incomplete, one craves for completeness, which is only a substitution, but if one understood the causes of incompleteness, then there comes a freedom through that understanding, the ecstasy of which is not to be described or compared. We must begin low to climb high, we must begin now to go far. J. Krishnamurti Sarobia Notes on Sarobia Discussions 1940

Français

Nous avons tous des problèmes nombreux et particuliers qui nous sont propres ; notre envie de les résoudre ne fait qu'entraver la compréhension des problèmes. Nous devons avoir cette rare conscience désintéressée qui seule apporte la compréhension. Lorsque la mort nous cause une grande douleur, dans notre empressement à surmonter cette douleur, nous acceptons des théories, des croyances, dans l'espoir de trouver un réconfort qui ne devient qu'un esclavage. Ce confort, bien que satisfaisant pour un moment passager, ne libère pas la pensée du chagrin, il est seulement couvert et sa cause continue. De même, quand on se sent frustré, au lieu d'avoir soif d'accomplissement, on doit comprendre ce qui se sent frustré. Il y aura de la frustration tant qu'il y aura envie; au lieu de comprendre ce qui est profondément impliqué dans le désir, nous luttons anxieusement pour nous réaliser, et ainsi la douleur de la frustration continue. Ces discussions ne sont pas censées être un divertissement intellectuel. Nous avons discuté ensemble afin d'éclaircir notre pensée afin de pouvoir nous appliquer avec plus d'acuité et de désintéressement aux problèmes de notre vie quotidienne. Ce n'est que par une application désintéressée, par une conscience intense et perspicace, et non en suivant telle ou telle croyance, idéologie, chef ou groupe, que la pensée peut se libérer de ces servitudes et influences auto-imposées.Étant incomplet, on aspire à l'exhaustivité, qui n'est qu'une substitution, mais si l'on comprenait les causes de l'incomplétude, alors il vient une liberté à travers cette compréhension, dont l'extase ne doit pas être décrite ou comparée. Il faut commencer bas pour monter haut, il faut commencer maintenant pour aller loin. J. Krishnamurti Notes de Sarobia sur les discussions de Sarobia 1940

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